Tegenwoordig gebeurt er steeds meer online, maar ook offline reclame maken kan best nuttig zijn voor jou en je bedrijf. Offline reclame maken voor je bedrijf, hoe doe je dat eigenlijk? In dit artikel geef ik je een aantal manieren. Let wel op, wat voor de één werkt, kan voor de ander totaal onnodig zijn. Is jouw doelgroep bijvoorbeeld enkel online te vinden, dan hoef jij geen gedrukte folders te gaan verspreiden. De manieren die in dit artikel beschreven worden zou je kunnen zien als ideeën die je kunt uitproberen.
Maar eerst, wat is offline reclame maken eigenlijk? Offline reclame maken omvat alle reclame uitingen die je verspreidt zonder gebruik van het internet. Vaak is het iets tastbaars wat je aan de mensen geeft die je wilt bereiken. Dat het offline verspreid wordt hoeft niet te betekenen dat de uiting niet gemaakt mag worden met behulp van het internet.
Mond-tot-mond
Dit is eigenlijk de meest gewilde manier van reclame maken. Mond-tot-mond reclame is als mensen over je dienst of product gaan praten in positieve zin. Op het moment dat een tevreden klant namelijk positief over jouw bedrijf tegen zijn of haar vrienden en familie praat, betaal jij daar niks voor. Het is dus een gratis vorm van reclame. Er bestaat een kans dat één van die vrienden of familieleden vervolgens ook gebruik gaat maken van jouw dienst. Bij deze vorm is het natuurlijk wel belangrijk dat jij ervoor zorgt dat iemand tevreden is over je bedrijf. Dit doe je door je dienst zo goed mogelijk aan te bieden en iemand perfect te behandelen.
Drukwerk
Bij drukwerk denk je misschien meteen aan kranten en folders, maar in dit geval doel ik meer op andere soorten drukwerk. Zo kun je namelijk ook je auto laten bedrukken met het logo en de slogan van je bedrijf. Hiermee val je niet alleen op, je maakt de mensen die het zien ook nieuwsgierig naar wat je te bieden hebt. Ook kun je qua drukwerk denken aan visitekaartjes, bedrijfskleding met het logo of andere items met je logo er op.
Advertenties
De laatste manier van offline reclame heeft wel te maken met kranten en folders. Je kunt namelijk advertentieruimte inkopen in kranten of een complete folder maken en die laten verspreiden door een verspreidingsdienst. Op deze manier kom je heel dicht bij mensen. Zij krijgen namelijk jouw reclame in hun brievenbus en kunnen meteen actie ondernemen. Denk wel goed na waar je je reclame wilt verspreiden en kies op basis daarvan je reclamevorm.