Je zult ze vast regelmatig voorbij zien komen; de advertenties in je Facebook wall of in instagram stories of als preroll voordat je video op YouTube wordt afgespeeld. Niet zo gek ook, want er gaat veel geld in om en iedereen die gebruik maakt van social media zal binnen een bepaalde doelgroep vallen of je bent op een site geweest en hebt een specifiek product bekeken en wordt door middel van een dynamische advertenties “geretarget”. De populariteit van adverteren via social media zit al jaren in de lift en wordt inmiddels ook als een echte specialiteit gezien. Meerdere bedrijven zijn hierop gebouwd en steeds meer vervulde social media marketeer functies laten zien dat dit nog steeds erg interessant is. Maar waarom is dat zo interessant en wanneer zou je dit het beste in kunnen zetten?
Specifiek targetten
Het grote voordeel van social media adverteren is de mogelijkheid tot het specifiek kunnen targetten van je doelgroep. In tegenstelling tot bijvoorbeeld SEO, waar je op zoekwoorden inzet en je niet precies weet wie je website bezoeken via deze resultaten, kun je dat in grote lijnen wel in je social media advertenties zien. Heeft iemand bepaalde interesses in zijn Facebook account staan of valt hij of zij binnen een leeftijdscategorie dan kun je heel specifiek de advertentie tonen die bij de wensen en behoefte van deze persoon aansluit. Ontzettend interessant en relevant natuurlijk!
Push-en pull marketing
Een ander voordeel van social media adverteren is, is dat je naar mensen toegaat met je advertentie in plaats van dat mensen naar jou toekomen. Dat is het verschil met de pullstrategie die bijvoorbeeld via Google ads of via SEO wordt gehanteerd. Met een pushstrategie kun je dus mensen bereiken die in de marketingfunnel zich nog in de oriëntatie-fase bevinden. Het is dus vrij eenvoudig om hiermee te gaan werken aan je naamsbekendheid.
Inzetten op social media advertenties?
Is je interesse gewekt? Zoals gezegd is inzetten op social media ads heel interessant om een specifieke doelgroep aan te spreken. Nu nog het inrichten van je doelgroep en van je advertenties. Hiervoor kun je kiezen om er zelf in te duiken en er nog steeds niet het maximale uit te halen of je kiest ervoor om een bureau of Social media specialist in te schakelen. Social media uitbesteden wordt veelvuldig gedaan en veel bedrijven hebben hier hun business omheen gebouwd. Denk altijd goed na over welke zaken je wilt uitbesteden of waar je zelf mee aan de slag wilt gaan. Kies dan ook voor een partij die je hiermee verder kan helpen.