Waarom producten vergelijken?
Waarom als consument producten vergelijken? De consument van tegenwoordig doet niets anders dan producten vergelijken en zo gek is dat nog niet! Het aanbod van producten is zo breed en diep dat het bijna onmogelijk is om zonder een vergelijking een keuze te maken. Doordat steeds meer dezelfde producten op meer plaatsen beschikbaar komen heeft de consument van tegenwoordig altijd ruime keuze om een ergens een aankoop te doen. Dit geldt zowel in de online en offlineomstandigheden. Als consument kun je veel geld besparen door te vergelijken! Online vergelijken is zeer toegankelijk voor de consument een loont dus ook echt. Door te vergelijken zorg je er als consument voor dat je niet te veel betaald en dat je de ideale verkoper voor jou voorkeuren vindt.
Veel winkels verliezen hun eigen kenmerken waar ze om bekend staan en zijn aan het vervagen in de branche. Een paar voorbeelden zijn bijvoorbeeld de aankoop van rokerswaren. Vroeger moest je speciaal naar een sigarenboer om rokerswaren aan te schaffen. Tegenwoordig kun je bij de kassa in de supermarkt nog je rokerswaren even snel op de kassa band leggen. Een ander voorbeeld is bijvoorbeeld de samenwerking tussen Jumbo supermarkten en Hema. Sommige Jumbo filialen bieden nu al een schap met Hemaproducten aan. Dit gaat vaak om kantoorartikelen of alledaagse benodigdheden voor in huis.
De klant is koning
Het aanbod van veel producten is vandaag de dag zo makkelijk verkrijgbaar, als je wil kun je vanaf je bank de wereld aan producten bestellen en vaak ook nog gratis af laten leveren. De quote ‘de klant is koning’ is hier dan ook niets bij. Als klant heb je zoveel voordelen in vergelijking met een verkoper. De klant kan bijvoorbeeld al over de volgende voordelen beschikken:
- “Voor 22:00 besteld, volgende dag in huis!”
- Gratis bezorging
- Gratis retour
- Achteraf betalen
En zo zijn er nog vele andere voordelen te benoemen die de consument heeft! De meeste mensen vergelijken elektronica online. De concurrentie op elektronische producten vooral online is niet meer te volgen. Giganten zoals coolblue, mediamarkt en bol.com zetten producten zo scherp weg dat het voor de fysieke winkel bijna niet meer mogelijk is om hiertegen te concurreren. De fysieke winkel moet het tegenwoordig hebben van de gunfactor van de consument, impulsieve aankopen of echt een specifieke doelgroep die zijn of haar aankopen alleen offline in de fysieke winkel wilt doen.
Waar moet je op letten bij producten vergelijken?
Waar moet je op letten als je producten gaat vergelijken? Als je een aankoop wilt gaan doen stel dan een aantal voorkeuren waar het product maar ook de verkoper aan moet voldoen zoals:
- Wat wil ik uitgeven? (Wat is de prijs)
- Heb ik een voorkeur voor een bepaald merk? (Ben je merk gebonden of juist niet)
- Wanneer wil ik het product hebben? (Denk aan levertijd, ben je het snel nodig kun je het ook in een fysieke winkel kopen?)
- Waar wil ik het product kopen (online of in een fysieke winkel)
Op basis van bovenstaande voorkeuren kun je beginnen met vergelijken, neem hier natuurlijk ook nog andere voorkeuren in mee als je die hebt!
Vond je deze blog nou interessant en wil je meer lezen over vergelijken? Klik dan snel hier om ook onze andere blogs te lezen!
“Wist je al dat: smiliez ook te volgen is op social media? Wekelijks uploaden wij een nieuwe blog, wanneer deze online staat informeren we je via onze socials”