Site pictogram Smiliez.nl

Hoe houd je rekening met de AVG gegevensbescherming regeling op jouw website?

Op 25 mei 2018 is de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) doorgevoerd. Deze nieuwe regel wordt ook wel GDPR genoemd. Dit is de Engelse afkorting voor dezelfde regel. In het kort, deze regel beschermt de privacy gegevens van de website gebruikers. Je bent als website eigenaar ervoor verantwoordelijk dat je in kaart brengt wat er gebeurt met de gegevens van je bezoekers.

Wat zijn je verplichtingen als websitehouder?

Als websitehouder ben je verplicht je aan een aantal regels te houden. Wanneer je dit niet zelf kan doen raden wij je aan te vragen wat je website bouwer hieraan kan en gaat doen. Wanneer je je niet aan deze AVG regel houdt loop je het risico een boete te krijgen.

AVG en WordPress

Voor ons, als WordPress ontwikkelaar, is het belangrijk om te weten hoe je de AVG regel toepast binnen WordPress. Er wordt voor WordPress een speciale AVG plug-in (code) ontwikkeld. Dit houdt in dat er één methode komt voor het verzamelen van gegevens. Hierin wordt bijgehouden welke informatie wordt opgeslagen, waar dit wordt opgeslagen en hoe lang deze data wordt bewaard. Door deze plug-in zijn alle gegevens gestructureerd, inzichtelijk en daarmee voldoe je aan de AVG regeling. Deze plug-in is gratis en bevat een handleiding waarin de verdere details beschreven worden.

AVG en een webshop

Bij een webshop wordt het toepassen van de AVG regel een stuk complexer.  Voor een webshop bestaat er niet één universele plug-in die te gebruiken is voor elke webshop. Je moet er dus achter komen welke specifieke plug-in geschikt is voor jouw webshop.

Mobiele versie afsluiten