Webshop starten: met deze checklist is het snel gedaan

Een eigen webshop starten, dat is wat veel ondernemers tegenwoordig willen. Niet zo raar als je bedenkt dat consumenten steeds vaker online aankopen doen. Maar waar moet je als ondernemer beginnen? Om ervoor te zorgen dat jouw webwinkel een groot succes wordt, moet je aan een aantal zaken denken. Dankzij deze checklist kan iedereen snel en gemakkelijk zijn eigen webshop starten.

Meld je webshop aan bij de Kamer van Koophandel

Voordat je gaat starten met je webshop, moet je je aanmelden bij de Kamer van Koophandel. Zodra jij officieel staat ingeschreven bij de KvK kun je starten met jouw webshop! Een KvK-nummer heb je onder andere nodig om een zakelijke rekening te openen.

Een webshop starten begint met een domeinnaam

Als je een webshop wilt starten, heb je waarschijnlijk al nagedacht over een naam. Nu is het tijd om te controleren of deze domeinnaam nog beschikbaar is. Dit doe je bij de SIDN. Wanneer de domeinnaam nog beschikbaar is, kun je hem direct vastleggen.

Algemene voorwaarden voor jouw webshop

Wanneer je een webshop gaat starten, is het verstandig om de algemene voorwaarden op te stellen. In de algemene voorwaarden specificeer je bepaalde termen die je hanteert in jouw webshop. Denk hierbij aan de bedenktermijn, leveringsvoorwaarden en het retourrecht. Op die manier weten klanten wat jij van hen verwacht en wij zij van jou kunnen verwachten.

Informeer klanten over verplichte gegevens

Naast de algemene voorwaarden, dien jij de bezoekers van jouw webshop verplicht bepaalde informatie te tonen. Het is verplicht om bedrijfsgegevens op de website van jouw startende webshop te plaatsen. Denk bijvoorbeeld aan het KvK-nummer, contactgegevens, adresgegevens en het btw-nummer.

Stel een ondernemersplan op

Als je gaat starten met een webshop is het handig om een ondernemersplan op te stellen. Hierin specificeer je zaken zoals de financiering, opslag en voorraad. Ook het marketingplan is onderdeel van het ondernemersplan. Hierin vermeld je welke social media kanalen je gaat inzetten en hoe je omgaat met zoekmachine optimalisatie.

Denk na over de indelingen van jouw startende webshop

Voordat jij jouw webshop gaat starten, die je na te denken over een indeling en opbouw van de webwinkel. Denk na over het aantal producten dat je gaat aanbieden en onder welke categorieën je de producten verdeeld. Op die manier zorg je voor een goede structuur binnen jouw webshop.

Kies goede software om jouw webshop te starten

Een webshop starten zonder de juiste software is onmogelijk. Daarom is het belangrijk dat jij de juiste software kiest voor jouw webwinkel. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor een kant-en-klare template of een op maat gemaakt design. Een template is een stuk goedkoper en biedt als voordeel dat je direct kunt starten met jouw webshop. Daarnaast kun je in de meeste gevallen rekenen op support van de aanbieder van de webwinkel software.

 

Kies de juiste betaal- en verzendmogelijkheden voor jouw webshop

Een webshop starten zonder uitgebreide betaal- en verzendmogelijkheden is natuurlijk zinloos. De essentie van een webwinkel is het verkopen van producten. Door jouw klanten verschillende betaalmogelijkheden, zoals iDeal of PayPal, te bieden is de kans groter dat een bestelling met succes wordt afgerond. Daarnaast moet je ervoor zorgen dat de klant het product snel in huis krijgt. Laat je dit lopen via één aanbieder of meerdere? De keuze is aan jou.

Vergeet de aftersales niet

Een onderdeel die niet geheel onbelangrijk is, is de aftersales. Wees hierin proactief. Benader klanten of ze tevreden zijn met hun aankoop en het doorlopen verkoopproces. Daarnaast kun je via e-mailmarketing de klanten benaderen met suggesties van vergelijkbare producten of persoonlijke kortingscodes. Op die manier kun jij meer sales genereren wanneer je een webshop gaat starten.

Test je webshop voordat je gaat starten

Voordat jij je eigen webshop start, moet je er zeker van zijn dat alle onderdelen werken. Dit kun je testen door zelf de functies van jouw webwinkel te testen. Doorloop bijvoorbeeld eens het aankoopproces. Het komt niet professioneel over als bepaalde onderdelen binnen jouw webshop niet functioneren. Na het testen, weet jij zeker dat jouw online shop volledig functioneert. Gefeliciteerd, je kunt je webshop starten!